Παύλος Σιδηρόπουλος ιστορία p.4

​Παύλος Σιδηρόπουλος: Η ιστορία του πρίγκηπα σε 10 πράξεις (Μέρος 4)

(ΓΙΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΒΛΕΠΕ ΜΕΡΟΣ 1 / ΜΕΡΟΣ 2 / ΜΕΡΟΣ 3)

Hard rock radio | heavy metal radio | rock alternative | blues rock | forum website | αρθρο | istories | synaylies

Classic radio shows | DJ Shows | metal rock | Rock music news | αρθρα για μουσικη | community | μουσικα φορουμ

9) ΤΟ ΤΕΛΟΣ

Στο τέλος του 1989, ο Σιδηρόπουλος επιστρέφει στην δισκογραφική εταιρία ΕΜΙ και υπογράφει συμβόλαιο για καινούριο δίσκο (ο οποίος δε θα κυκλοφορήσει ποτέ – τουλάχιστον με τη παρουσία του Παύλου), ενώ το καλοκαίρι του 1990 πάει στην Νάξο για αποτοξίνωση. Επιστρέφοντας στην Αθήνα στα τέλη του Αυγούστου, συναντά τους Απροσάρμοστους και ξεκινούν τις πρόβες, τις ηχογραφήσεις, τις συνεντεύξεις και τις συναυλίες.

 

Ο ίδιος είχε πει στη τελευταία του συνέντευξη το Σεπτέμβριο του 1990 στο περιοδικό Ήχος  για τη κατάσταση της υγείας του και για τα ναρκωτικά:

“[...] Είμαι “καθαρός”, έχω αποτοξινωθεί  εδώ και ένα χρόνο. Έχω φυσικά ακόμη μια υποτονικότητα, γιατί μπορεί όταν το κόβεις μ’ αυτό το σκατόπραμα το σώμα σου να καθαρίζει, αλλά… Θέλω μάλιστα να πω στους πιτσιρικάδες πως δεν υπάρχει κανένας απολύτως, μα κανένας λόγος να δοκιμάσουν ηρωίνη. [...] Η ηρωίνη είναι κάτι που σε εκμηδενίζει. Είναι δηλαδή ένας μύθος, μια μπούρδα [...]“

 

Τρεις μήνες μετά, στις 5 Δεκεμβρίου του 1990 ο Σιδηρόπουλος φεύγοντας από τη πρόβα με το συγκρότημα, επισκέπτεται μια φίλη του. Μένει εκεί, αργά το βράδυ πέφτει σε κώμα (η τραγική σύμπτωση είναι πως εκείνη την νύχτα τα ασθενοφόρα είχαν απεργία) και αφήνει τη τελευταία του πνοή τα ξημερώματα της 6ης Δεκεμβρίου στα 41 του χρόνια. Ο Θάνατός του ανακοινώνεται το πρωί σοκάροντας τους γνωστούς του Παύλου γιατί όλοι πίστευαν τα λεγόμενά του ότι έχει “καθαρίσει”.

Δύο μέρες μετά η αδερφή του Μελίνα είχε δηλώσει στην εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος:

“Ο Παύλος ήταν ένας κλειστός και ευαίσθητος χαρακτήρας και ποτέ κανείς δεν ήξερε τι έκρυβε στο βάθος της καρδιάς του και γιατί ξαναγύρισε στην ηρωίνη. Το καλοκαίρι αντιμετώπισε ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας, όταν ξαφνικά το δεξί του χέρι άρχισε να παραλύει. Γυρίσαμε όλους τους γιατρούς, επισκεφθήκαμε τους πάντες για να δούμε τι είχε. Όλοι μιλούσαν για πρόβλημα στα αγγεία κι από αυτή τη κατάσταση ο Παύλος είχε γίνει ένα ψυχολογικό ράκος. Μπορεί να ήταν και αυτό το θέμα με την υγεία του που τον γύρισε ξανά πίσω.”

Στη κηδεία του, έδωσαν το παρών όλοι οι φίλοι και οι συνεργάτες του, τραγουδώντας τραγούδια του. Ο Σιδηρόπουλος που δεν είχε γίνει ποτέ εξώφυλλο και πρωτοσέλιδο, με αφορμή την είδηση του θανάτου του, “κοσμεί” τη πρώτη σελίδα σε πολλές εφημερίδες και περιοδικά. Λίγες μέρες μετά η πιστή του μπάντα Απροσάρμοστοι μαζεύονται και δίνουν μια αποχαιρετιστήρια συναυλία  προς το “Φίλο και Δάσκαλό τους“.

 

Rock Radio Station | NOVUS NOTA | ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ | ζωντανό ραδιοφωνο | greek radio live | ροκ

10) ΟΙ ΜΕΤΑΘΑΝΑΤΙΟΙ ΔΙΣΚΟΙ ΚΑΙ Η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ

Με νωπές ακόμα τις μνήμες από το θάνατο του Παύλου, οι Απροσάρμοστοι μαζί με τους Χάρη και Πάνο Κατσιμίχα,τον Γιάννη Γιοκαρίνη και τον Γιάννη Αγγελάκα θα μπουν στο στούντιο για να συνεχίσουν το άλμπουμ το οποίο είχαν αφήσει μισοτελειωμένο. Μετά από έξι μήνες ο δίσκος θα ολοκληρωθεί και θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο του 1991 με τίτλο “Άντε και καλή τύχη μάγκες” σε μια πρόχειρη παραγωγή, έχοντας ένα σημείωμα στη πίσω μεριά του εξωφύλλου όπου το γκρουπ ευχαριστούσε θερμά όλους τους ανώνυμους ακροατές που για χρόνια ολόκληρα έδιναν τη πολύτιμη ζεστασιά τους σ’αυτούς και περισσότερο στον Παύλο, στο μοναχικό και κρύο δρόμο που ακολούθησε και πίστεψε τόσο δυνατά και κλείνοντας με τη φράση “Άντε και καλή τύχη Μάγκα“

Ολόκληρο το υλικό του δίσκου ήταν γραμμένο από τον Σιδηρόπουλο, ο οποίος είχε προλάβει να ερμηνεύσει τέσσερα από τα τραγούδια του, τα “Πες μου αν θέλεις κάτι“, “Ετούτη η πόλη“, “Ερωτικό” και το “Απροσάρμοστοι” ένα τραγούδι αφιερωμένο στο συγκρότημά του και το οποίο ήταν το τελευταίο τραγούδι που είχε γράψει. Ο Γιάννης Αγγελάκας ερμήνευσε το τραγούδι “Ο Χαφιές” θυμίζοντας τις ένδοξες εποχές του Φλου, οι Αδερφοί Κατσιμίχα το “Αυτοί μιλάν“, οι ίδιοι οι Απροσάρμοστοι το “Ασ΄την καρδιά σου” και τέλος ο Γιάννης Γιοκαρίνης το “Αν ήσουν φίλος“

Για τα επόμενα χρόνια, ο τύπος αφιερώνει ολοσέλιδα αφιερώματα και άρθρα στην προσωπικότητα και το έργο του κάποτε “περιθωριακού” Σιδηρόπουλου, οι νέοι πέρα από τη μουσική του, ενδιαφέρονται ολοένα και περισσότερο για τις απόψεις του σχετικά με τη λογοκρισία, το σύστημα και την υπεράσπιση των ατομικών ελευθεριών, ενώ οι πωλήσεις των δίσκων του αυξάνονται συνεχώς.

H δισκογραφική εταιρεία EMI με την οποία είχε συνεργασθεί, θα αναγκαστεί να κυκλοφορήσει ξανά όλα τα LP του, ενώ η ΜΒΙ θα εμφανίσει ένα νέο δίσκο το 1992 με “παράξενες”, παλιές και ανέκδοτες μέχρι τότε ηχογραφήσεις του. Ο τίτλος αυτού: “Τα μπλουζ του Πρίγκηπα“.

Πρόκειται για μια σειρά ηχογραφήσεων όπου οι περισσότερες είχαν πραγματοποιηθεί στις αρχές της δεκαετίας του ’80 στα  Νέα Στύρα, τη Σαντορίνη και την Αθήνα, δύο (Το μπλούζ του Ρουμπόλα και το Μπλουζ του Αϊ Ονούφρη) είχαν δημιουργηθεί στα τέλη των ’70ς, ενώ το “Μήνυμα” ολοκληρώθηκε το 1983. Οι ηχογραφήσεις είχαν γίνει με ένα πρόχειρο κασετόφωνο, με τη συνοδεία μια κιθάρας που έπαιζε ο ίδιος ο Παύλος και μεταφέρθηκαν αυτούσιες στο LP χωρίς καν να σβηστούν οι εξωτερικοί ήχοι που ακουγόταν στη διάρκειά τους, θυμίζοντας έτσι παραγωγές δίσκων παλαιότερων δεκαετιών. Το υλικό αυτό είχε συγκεντρωθεί από τον ίδιο και ήταν να κυκλοφορήσει το 1981 (μετά την αποχώρησή του από τους Σπυριδούλα) αλλά καμία εταιρία δεν αναλάμβανε να κυκλοφορήσει τότε τέτοιου είδους τραγούδια.

 

Το ιδιαίτερο και ξεχωριστό χαρακτηριστικό αυτού του δίσκου είναι ότι περιέχει τραγούδια ρεμπέτικα στη δομή τους ή “βαριά ελληνικά μπλουζ” όπως τα χαρακτήριζε ο Παύλος. Στη σύνθεσή τους, παντρεύει το μπλουζ με το ρεμπέτικο, δύο είδη που πάντοτε θαύμαζε και δεν έκρυβε ότι τον είχαν επηρεάσει. Το LP χωρίζεται σε δύο πλευρές: την πρώτη που χαρακτηρίζεται η “μαύρη” πλευρά παρουσιάζοντας περισσότερο στιχουργικό ενδιαφέρον και τη δεύτερη την”άσπρη” η οποία τελειώνει με ένα μήνυμα του. Τέσσερα από τα κομμάτια του δίσκου, τα “Αν ήσουν φίλος“, “Σιγανά ποτάμια“, ο “Χαρμάνης” και “Κρίμα το παιδί” είχαν παρουσιαστεί και σε προηγούμενες δισκογραφικές του δουλειές, αλλά με τελείως διαφορετική σύνθεση. Η έκδοση του δίσκου υπήρξε πολύ φροντισμένη και κυκλοφόρησε με ένα σκίτσο του Παύλου από το ένα παστέλ πίνακα του Μίλτου Παπαστεργίου, ενώ η συνολική επιμέλεια του LP ανήκε στον Πάνο Ηλιόπουλο και στην αδερφή του Παύλου, Μελίνα.

Στα τέλη της ίδιας χρονιάς, η ΕΜΙ θα κυκλοφορήσει μια διπλή συλλογή με 22 τραγούδια του, πάλι με τίτλο “Παύλος Σιδηρόπουλος” και ξανά σε επιμέλεια του Μάνου Ξυδούς η οποία θεωρείται η πιο αντιπροσωπευτική συλλογή με το έργου του Παύλου, περιέχοντας όλες τις μεγάλες μουσικές του στιγμές ενώ αυτή τη φορά δεν αποκρύπτεται το όνομα της Δήμητρας Γαλάνη στο τραγούδι “Η ώρα του Stuff”.  Επίσης περιέχονται και τα τραγούδια που είχαν ερμηνεύσει οι αδερφοί Κατσιμίχα, ο Γιάννης Αγγελάκας και οι Απροσάρμοστοι στο άλμπουμ “Άντε και καλή τύχη Μάγκες”.

Το 1994 με το ενδιαφέρον για το πρόσωπο του Σιδηρόπουλου να μην έχει μειωθεί, θα έρθουν στο φως  παλιές μαγνητοταινίες κι αφού ξεσκονιστούν θα παρουσιαστούν στο εμπόριο με το τίτλο “Εν Αρχή Ην Ο Λόγος” από τη δισκογραφική εταιρία Έβδομη Διάσταση, πάλι με την επιμέλεια της αδερφής του Μελίνας.  Ένα διπλό άλμπουμ με σπάνιες ηχητικές καταθέσεις: Στο πρώτο μέρος περιέχει τη συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης  που είχε δώσει στο περιοδικό “Μουσική” τον Αύγουστο του 1984, μια συνέντευξη τρίλεπτης διάρκειας για λογαριασμό της ΕΤ2 και τα τραγούδια των Rolling Stones, “Brown Sugar” και “Street Fighting Man”διασκευασμένα από το Παύλο μαζί με τους Σπυριδούλα σε μια συναυλία τους το 1978. Στο δεύτερο μέρος περιέχονται έντεκα ζωντανές  ηχογραφήσεις από τις εμφανίσεις του στα club “Μετρό” και”Ροντέο” τη περίοδο 1986 και 1989.

Την ίδια χρονιά θα κυκλοφορήσει άλλος ένας δίσκος, “Η φαντασία την Εξουσία“με τη συμμετοχή του Παύλου αυτή τη φορά αλλά και άλλων εκλεκτών προσώπων (μεταξύ τους ο Θανάσης Γκαϊφύλιας, ο Στέλιος Βαμβακάρης (γιος του ρεμπέτη Μάρκου) και η Δέσποινα Γλέζου) που αυτοαποκαλούνταν για τις ανάγκες του συγκεκριμένου δίσκου Ρομαντικοί Παραβάτες.

Όλες οι συνθέσεις ανήκουν στον Πάνο Ηλιόπουλο και τον Στέλιο Βαμβακάρη, οι ηχογραφήσεις για αυτό το άλμπουμ διήρκεσαν δύο χρόνια ενώ ορισμένες πραγματοποιήθηκαν σε ένα μαγνητόφωνο με τη συνοδεία μιας κιθάρας.

Ο Σιδηρόπουλος συμμετέχει στο δίσκο ερμηνεύοντας το τραγούδι “Αμετανόητος” αλλά και δυο φορές στο ομότιτλο κομμάτι “Φαντασία στην Εξουσία”, τη μία μόνος του και την άλλη με όλους τους υπόλοιπους συντελεστές του έργου.

Ο τρίτος δίσκος για τον Παύλο Σιδηρόπουλο το 1994  είναι η επανέκδοση του soundtrack της ταινίας “Ασυμβίβαστος” το οποίο εκτός των άλλων, περιέχει 5 τραγούδια από την εποχή του στους Δάμων και Φιντίας και στα Μπουρμπούλια, τα οποία πρώτη φορά δεν κυκλοφορούν αποκλειστικά στο βινύλιο.

Έκτοτε, θα κυκλοφορήσουν πάρα πολλές συλλογές με τραγούδια του Σιδηρόπουλου, με πιο πρόσφατη τη συλλογή της δισκογραφικής εταιρίας Lyra “Welcome to the Show“, που κυκλοφόρησε το 2009. Εκεί παρουσιάζεται το βίντεο της συναυλίας του Παύλου με τους Απροσάρμοστους στο Μετρό το 1989, και οι ζωντανές  ηχογραφήσεις από τη  συναυλία στο Rodeo Club το 1986. Μια πολλή καλή  και συγκεντρωτική προσέγγιση τόσο του έργου του, όσο και της δυναμικής και έντονης ατμόσφαιρας που υπήρχε στις ζωντανές συναυλίες του.

Από το 1994 μέχρι σήμερα εκτός από τις συλλογές που κυκλοφόρησαν, τα ραδιόφωνα θα ανακαλύψουν το τραγούδι “Να μ’αγαπάς” κάνοντάς το τη μεγαλύτερη “ραδιοφωνική σούπα” της δεκαετίας, το έργο του Σιδηρόπουλου θα επηρεάσει πάρα πολλές μπάντες ελληνόφωνου ροκ το οποίο θα ακμάσει στα μέσα με τέλη των ’90s και δεκάδες νέοι που δεν είχαν καν γεννηθεί όταν ζούσε ο Παύλος, θα σιγοτραγουδήσουν τα τραγούδια του τότε “απαγορευμένου”, “περιθωριακού” και “ακατάλληλου για τη νεολαία”  αλλά σήμερα “πατέρα του ροκ” και “μεγάλο καλλιτέχνη” Παύλου Σιδηρόπουλου.

 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Κάπως έτσι το παραμύθι τελειώνει και ο μύθος διατηρείται.  Σίγουρα δεν μπορείς όταν μιλάς για τον Σιδηρόπουλο να μην αναφέρεις την εξάρτησή του στα ναρκωτικά και τα αδιέξοδα τα οποία αντιμετώπιζε, όπως και και δεν μπορείς όμως να μην αναφέρεις τις καινοτόμες μουσικές, τους καλοδουλεμένους στίχους και τους εμπνευσμένους ήχους του. Κάπου εδώ θα πρέπει να γράψω την άποψη μου για τη προσωπικότητα του Σιδηρόπουλου, σε αντίθεση με τους περισσότερους όμως που γράφουν κάποιο κείμενο για εκείνον, δε θα το κάνω για τον εξής λόγο: Μετά από τη γρήγορη ανάγνωση (που είμαι σίγουρη ότι έκανες), βρες την ιδανική σου στιγμή και διάβασε αυτό το άρθρο προσεκτικά. Ακολουθώντας τους συνδέσμους και ακούγοντας τα τραγούδια θα έχεις τη πλήρη εικόνα του έργου του, τότε μόνο θα μπορέσεις εσύ ο ίδιος να σχηματίσεις την δικιά σου άποψη για εκείνον.

 

Περιθωριακός ναρκομανής ή θεμελιωτής του ροκ στην Ελλάδα;

Ψεύτικος ή αληθινός;

 

 

Πηγή: http://fridge.gr/ (Μυριδάκη Γεωργία)

Αναρτήθηκε απο: http://novusnota.com/

 

 

Add new comment

Plain text

  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.

Facebook comments